לפרטים נוספים

אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם
אנא מלאו את טופס - לפרטים נוספים

בלוטות רוק חסומות - מה זה ואיך אפשר לטפל בזה?

מהן בלוטות הרוק? ומה אפשר לעשות כדי לטפל בבלוטות רוק חסומות?

בלוטות רוק חסומות: גורמים, תסמינים וטיפולים חדשניים

בלוטות הרוק שבחלל הפה שלנו ממלאות תפקידים חיוניים רבים, ביניהם עיכול המזון, שמירה על בריאות הפה והשיניים, וסיוע בדיבור. כאשר מתרחשת חסימה בבלוטת הרוק, עלולים להופיע תסמינים כואבים כמו נפיחות מתחת ללשון, קושי בדיבור ואכילה, ואף זיהומים חמורים המסכנים את הבריאות. כדי למנוע סיבוכים, יש לאבחן את החסימה במהירות ובמקצועיות ולטפל בה בהתאם. כיום קיימים טיפולים חדשניים המסירים את החסימה ללא צורך בכריתת הבלוטה הפגועה.

גורמים לבלוטות רוק חסומות

בגוף האדם קיימים שלושה זוגות של בלוטות רוק גדולות: בלוטות הפרוטיד הממוקמות מתחת לאוזניים, הבלוטות הסבמנדיבולריות שמתחת ללסת, ובלוטות הסבלינגואליות שמתחת ללשון. בנוסף לכך, ישנן בלוטות קטנות רבות הפזורות בחלל הפה. בלוטות הרוק מפרישות רוק המסייע בעיכול המזון, שומר על ריריות הפה והשיניים ומסייע בדיבור תקין.

חסימה בבלוטות הרוק עלולה להתרחש בשל היצרות של הצינורית או היווצרות אבנים בתוכה. היצרות הצינורית עשויה להיגרם על ידי מחלות כמו סוכרת לא מאוזנת, מחלות אוטואימוניות או טיפולים באמצעות יוד מה שגורם לדלקת בבלוטת הרוק. לעיתים, לא ניתן לזהות את סיבת ההיצרות. אבנים בבלוטות הרוק יכולות להיות קטנות או להגיע לגודל של כמה סנטימטרים, ולעיתים נמצאות מספר אבנים בבלוטה אחת. כ-85% מהמקרים של היווצרות אבנים מתרחשים בבלוטות הסבמנדיבולריות. הגורמים לאבנים כוללים התייבשות, זיהום בלוע, מטבוליזם לא תקין של סידן ועוד.

תסמיני בלוטות רוק חסומות

כאשר יש בלוטות רוק חסומות, הן מתנפחות בעיקר במהלך הארוחות ולאחריהן, כאשר הבלוטות מפרישות כמות גדולה של רוק לעיכול המזון. במקרים קלים, החסימה והנפיחות חולפות מעצמן, אך עם הזמן הן עלולות להפוך לקבועות. תסמינים נוספים כוללים כאב, חום, אדמומיות, הופעת מוגלה וזיהום ונפיחות מתחת ללשון. בזיהום קל ניתן לטפל באמצעות אנטיביוטיקה, אך זיהום חמור עלול להוביל לחסימת דרכי האוויר ולסכנת חיים. במידה ויש בלוטות רוק נפוחות, שווה להתייעץ עם רופא כדי להתחיל טיפול.

תפקידי בלוטות הרוק

קיימים שני סוגים של רוק: רוק סרוטי המורכב ממים ומחלבונים ומכיל את האנזים עמילז לעיכול העמילן, ורוק מוקוטי הסמיך יותר שמרטיב את המזון ומעניק לחלל הפה לחות. בלוטות הפרוטיד מפרישות בעיקר רוק סרוטי וממוקמות קדמית לאפרכסת האוזן ומאחורי התנוך. הן מפרישות כ-30% מהרוק במנוחה. הבלוטות הסבמנדיבולריות מפרישות בעיקר רוק סרוטי ומעט מוקוטי, וממוקמות מתחת ללסת התחתונה, מפרישות כ-60% מהרוק במנוחה. הבלוטות הסבלינגואליות מפרישות בעיקר רוק מוקוטי, ממוקמות מתחת ללשון ומפרישות כ-5% מהרוק במנוחה. בנוסף, ישנן בין 600 ל-1,000 בלוטות רוק קטנות המפוזרות בחלל הפה ומפרישות כ-5% מהרוק במנוחה.


מחלות המשפיעות על בלוטות הרוק

בלוטות הרוק עלולות להיפגע ממספר מחלות, כולל דלקות נגיפיות וחיידקיות, מחלות אוטואימוניות, טיפולים ביוד רדיואקטיבי, גידולים שפירים וממאירים ומחלות חסימתיות כמו אבנים, כיפופים והיצרויות בצינורות הבלוטה. כאשר בלוטת הרוק חסומה, הזיהום עלול לגרום לנפיחות, כאב ולעיתים אף חום מקומי או סיסטמי.


אמצעי אבחון וטיפול

אבחון מחלות בדרכי הרוק נעשה באמצעות מספר שיטות, ביניהן:

  • צילומי רנטגן: צילום פנורמי ואוקלוזלי המזהה משקעים מסוידים.
  • סיאלוגרפיה: צילום הכולל הזרקת חומר ניגוד לצנרת הבלוטה לצורך הדגמתה.
  • אולטרה סאונד (סונר): מאשר חשד להימצאות משקעים ומזהה הפרעות נוספות.
  • CT: הדמיה המבוצעת במקרים בהם לא ניתן לבצע סיאלוגרפיה.
  • סיטי-סיאלוגרפיה: משלב הדגמת חומר ניגוד והדמיה תלת-ממדית.
  • אנדוסקופיה של בלוטת הרוק: פעולה זעיר פולשנית לזיהוי וטיפול בהפרעות חסימתיות.


סוגי הפרעות חסימתיות

בנוסף לאבנים, קיימות הפרעות חסימתיות נוספות בדרכי הרוק:

  • כיפופים בצנרת הרוק: גורמים לירידה בזרם הרוק ולהיווצרות משקעים.
  • היצרויות בצנרת הרוק: נגרמות ממחלות, טיפולי קרינה או טיפולים רדיואקטיביים.
  • פציעה טראומטית לצנרת הרוק: עלולה לגרום לחסימה בעקבות היווצרות רקמת צלקת.


אפשרויות טיפול כירורגי

  • טיפול אנדוסקופי טהור: מבוצע דרך הפתח האנטומי של הבלוטות הגדולות ללא חתך.
  • טיפול אנדוסקופי משולב: כולל חתך לחשיפת צינור ההפרשה הראשי של בלוטת הרוק.
  • טיפול כירורגי להסרת בלוטת הרוק: מבוצע במיעוט המקרים כאשר כל המאמצים האחרים כשלו.


שימוש בבוטוקס לבלוטות רוק חסומות

רעלן הבוטולינום (בוטוקס) פועל על קצות העצבים ומפחית את כמות הרוק המופרשת במקרים של ריור יתר או זיהומים חוזרים בבלוטות הרוק הגדולות. ההזרקה מבוצעת תחת סונר ואינה מידית, כאשר האפקט מתחיל להרגיש לאחר מספר שבועות עד חודשים.


פעולת ריסוק האבנים

במסגרת המרפאה לטיפול במחלות חסימתיות של בלוטות הרוק בבית החולים איכילוב, מופעל הליך טיפולי לא פולשני בגלי הדף (ESWL) המאפשר לשחרר ולקדם משקעים גדולים למיקום שטחי יותר או לפרקם למספר משקעים קטנים יותר. טיפול זה מבוצע בשלוש פגישות ואינו מכאיב.


מה זה בלוטות רוק חסומות?

בלוטות הרוק ממלאות תפקידים חיוניים בגוף, אך עלולות להיחסם בשל מגוון סיבות. אבחון מהיר ומדויק וטיפול מתאים יכולים למנוע סיבוכים חמורים. כיום קיימים טיפולים חדשניים ויעילים המסירים את החסימה בצורה זעיר פולשנית וללא צורך בכריתת הבלוטה, מה שמעניק למטופלים פתרונות יעילים ובטוחים יותר.