לפרטים נוספים

אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם
אנא מלאו את טופס - לפרטים נוספים

דלקת בבלוטת הרוק: אבחון, טיפול ומניעה

הסבר על דלקת בבלוטת הרוק וטיפולים אפשריים | ד״ר הילה קליין

מה הן בלוטות הרוק ומה זה דלקת בבלוטת הרוק?

בלוטות הרוק הן בלוטות בגופנו המייצרות רוק, נוזל חיוני לתפקוד תקין של הפה. הרוק מסייע בעיכול המזון, שומר על לחות הפה ומגן על השיניים. ישנן מספר בלוטות רוק גדולות וקטנות הממוקמות באזורים שונים בפנים.

 

דלקת בבלוטת הרוק היא מצב רפואי בו הבלוטות מתנפחות וכואבות. מצב זה נגרם לרוב מחסימה בצינורות ההפרשה של הרוק, כגון אבנים ברוק או זיהומים. דלקת בבלוטות הרוק יכולה לגרום לתסמינים שונים,ביניהם קושי בבליעה, טעם לא נעים בפה, ונפיחות מתחת ללשון, באזור הלסת או הצוואר.

 

משקעים בדרכי הרוק – מה זה?

משקעים בדרכי הרוק הם תופעה שבה הרוק נתקע בתוך צינוריות הרוק, וגורם לחסימות שונות. חסימות אלו עשויות לגרום לדלקת בבלוטת הרוק, לתחושת אי-נוחות ולכאבים. משקעים אלו נגרמים בעיקר מהצטברות של מינרלים, מלחים וחיידקים בתוך הצינוריות.

 

מחלות בדרכי הרוק: דלקת בבלוטת הרוק

אחת המחלות הנפוצות הקשורות לבלוטות הרוק היא דלקת בבלוטת הרוק. דלקת זו יכולה להיגרם ממגוון גורמים, אך ברוב המקרים היא תוצאה של חסימה של הרוק בתוך צינוריות הרוק. חסימה זו עשויה להיגרם מאבנים הנוצרות מהצטברות של מינרלים, מלחים וחיידקים בתוך הצינוריות. מלבד דלקת, חסימות בדרכי הרוק עלולות לגרום לנפיחות, כאב, וחום מקומי.

 

אבחון דלקת בבלוטת הרוק

האבחון של דלקת בבלוטת הרוק כולל מספר שלבים וכלים רפואיים מתקדמים. 

אנדוסקופיה של בלוטות רוק

אנדוסקופיה של בלוטות הרוק היא שיטה רפואית מתקדמת המאפשרת לבחון את פנים הצינוריות של בלוטות הרוק. באמצעות מכשור אנדוסקופי מתקדם, ניתן לצפות ישירות בצינוריות ולאבחן בעיות כמו חסימות, דלקות או אבנים. שיטה זו דורשת מיומנות ומקצועיות גבוהה מצד הרופא המבצע.

אמצעי העזר לאבחון דלקת בבלוטת הרוק

בנוסף לאנדוסקופיה, קיימים אמצעים נוספים לאבחון מחלות בדרכי הרוק, כגון:

 

- CT: בדיקת דימות מתקדמת המאפשרת לזהות חסימות ומבנים לא תקינים בבלוטות הרוק.

- סיאלוגרפיה: בדיקה רדיוגרפית המשתמשת בחומר ניגוד כדי להדגים את צינוריות הרוק והבלוטות.

- אולטרסאונד: שימוש בגלי קול לבדיקת מבנה הבלוטות ואיתור חסימות או אבנים.

- צילומי רנטגן פשוטים: בדיקות רדיוגרפיות פשוטות המשמשות לאבחון ראשוני של בעיות בבלוטות הרוק.

טיפול במחלות חסימתיות בדרכי הרוק

הטיפול במחלות חסימתיות בדרכי הרוק משתנה בהתאם לחומרת המצב ולסוג החסימה.

אפשרויות הטיפול הכירורגי

אחת האפשרויות לטיפול בבלוטות רוק חסומות היא ניתוח פתוח להוצאת האבנים. ניתוח זה כרוך לעיתים בנזק לבלוטה ולפגיעה בעצב הפנים העובר בתוך בלוטת מיצד האוזן. עם זאת, בשנים האחרונות פותחו טכניקות אנדוסקופיות מתקדמות המאפשרות לבצע את הטיפול בצורה פחות פולשנית. הטכניקה האנדוסקופית כוללת הכנסת צינור דק בקוטר של כ-0.6 ס”מ דרך צינור הניקוז של בלוטת מיצד האוזן (Stensen duct) או של הבלוטה התת-לסתית (Wharton duct). הצינור משמש כמצלמה, תאורה ואמצעי ללכידת האבן והוצאתה.

 

טיפול באמצעות בוטוקס

טיפול נוסף המשמש להפחתת חסימות בדרכי הרוק הוא הזרקת בוטוקס לבלוטות הרוק. הבוטוקס מפחית את ההפרשה של הרוק ומונע חסימות. הטיפול נחשב ליעיל במיוחד במקרים של הפרשות יתר הגורמות לחסימות חוזרות ונשנות.

 

מניעת דלקת בבלוטת הרוק

המניעה של דלקת בבלוטת הרוק כוללת מספר צעדים חשובים:

  • שתייה מרובה: שמירה על לחות הגוף מסייעת למנוע התייבשות ולצמצם את הסיכוי להיווצרות חסימות.
  • היגיינת פה טובה: שמירה על ניקיון הפה והשיניים מפחיתה את הסיכון להצטברות חיידקים בצינוריות הרוק.
  • בדיקות שגרתיות: ביקורים סדירים אצל רופא השיניים ואצל רופא א.א.ג יכולים לסייע באבחון מוקדם של בעיות בבלוטות הרוק ובמניעת סיבוכים.

 

יתרונות המרפאה של ד״ר הילה קליין

המרפאה שלנו מתמחה בטיפול במחלות חסימתיות של בלוטות הרוק ומציעה טיפולים יעילים ומתקדמים. אנו משתמשים בטכנולוגיות האבחון והטיפול המתקדמות ביותר כדי להבטיח את הטיפול הטוב ביותר למטופלינו. צוות הרופאים שלנו מיומן ובעל ניסיון רב בתחום, ומטופלינו ממליצים עלינו בשל המקצועיות, הידע והיחס האישי שאנו מעניקים לכל אחד ואחת.

 

אז מה זה דלקת בבלוטת הרוק?

דלקת בבלוטת הרוק היא מצב רפואי שכיח שיכול לגרום לאי-נוחות וכאבים. האבחון המדויק והטיפול המתאים חשובים למניעת סיבוכים ולשמירה על בריאות הפה והבלוטות. באמצעות טכניקות מתקדמות כמו אנדוסקופיה והזרקת בוטוקס, ניתן לטפל ביעילות במחלות חסימתיות של בלוטות הרוק ולשפר את איכות חיי המטופלים. המרפאה שלנו מציעה את כל השירותים הללו ועוד, עם דגש על מקצועיות, ניסיון ויחס אישי לכל מטופל.